نگاهی به تصاویر تمام رنگی تلسکوپ جیمز وب

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ناسا سرانجام شب گذشته و طبق قولی که از قبل داده بود، تصاویر تمام رنگی از تلسکوپ جیمز وب را منتشر کرد. این تصاویر مطمئناً می‌تواند به دانشمندان برای درک بهتر کهکشان‌ها کمک کند. در ادامه همراه لیون تک باشید تا به این تصاویر نگاهی داشته باشیم.

بامداد سه شنبه، ناسا با حضور رییس جمهور آمریکا از اولین عکس تمام رنگی تلسکوپ جیمز وب رونمایی کرد و اکنون نوبت به دسته‌ دیگری از این تصاویر رسیده تا بیشتر با قابلیت و کشفیات این تلسکوپ آشنا شویم.

نگاهی به تصاویر تمام رنگی تلسکوپ جیمز وب

یکی از تصاویر ثبت شده به خوشه کهکشانی SMACS 0723 تعلق دارد که روز گذشته منتشر شد. تصویر بدست آمده در مقایسه با چیزی که هابل در گذشته ثبت کرده بود از جزئیات بیشتر برخوردار بوده و به همین دلیل به ستاره شناسان اطلاعات بیشتری از زمان‌های دور می‌دهد.

خوشه کهکشانی SMACS 0723

آنچه که در تصویر می‌بینیم مربوط به 13 میلیارد سال پیش است، زمانی که کهکشان خودمان و زمین هنوز در حال شکل گیری بوده است.

سیاره فراخورشیدی WASP-96 b

یکی دیگر از تصاویر جدیدی که توسط جیمز وب به ثبت رسیده مربوط به نمودار مولکول‌های تشکیل دهنده سیاره فراخورشیدی WASP-96 b است. شاید در نگاه اول این تصویر از نظر بصری چندان جذاب نباشد، اما توانایی JWST برای تجزیه و تحلیل نور منعکس شده توسط سیارات و انبساط شیمایی جو آن‌ها را به ما نشان می‌دهد.

اطلاعات بیشتر درباره ساختار سیاره فراخورشیدی WASP-96 b توسط تلسکوپ جیمز وب

این اتفاق می‎‌تواند به جهش بزرگی برای درک جهان‌ها دور منجر شود. سیاره فرا خورشیدی WASP-96 ابتدا در سال 2014 کشف شد. این سیاره 1150 سال نوری با زمین فاصله دارد و عمدتاً از گاز تشکیل شده است. اکنون و بر اساس اطلاعات موجود متوجه شدیم بخار آب هم در جو این سیاره وجود دارد.

مطلب پیشنهادی
رایج ترین مواد مورد استفاده در ساخت پوسته کامپیوتر لپ تاپ

سحابی حلقه جنوبی

سحابی حلقه جنوبی

سحابی حلقه جنوبی یکی دیگر از اهداف اصلی تلسکوپ جیمز وب در طول اولین مأموریتش بود. در مجموع دو عکس از این سحابی ثبت شد که سمت چپ در واقع با ابزار فروسرخ نزدیک یا دوربین اصلی تلسکوپ گرفته شده و تصویر سمت راست به کمک ابزار فروسرخ میانی به ثبت رسیده است.

پنج‌ قلوی استفان

پنج‌ قلوی استفان

یکی دیگر از تصاویر جذابی که توسط این تلسکوپ به ثبت رسیده مربوط به پنج‌ قلوی استفان است. اولین گروه کهکشان‌های فشرده که توسط ستاره شناسان در سال 1877 کشف شد و پیش از این هم توسط هابل آن‌ها را مشاهده کرده بودیم. تصویر بدست آمده توسط جیمز وب می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری از وضعیت این کهکشان‌ها به ما بدهد.

سحابی کارینا

سحابی کارینا

تصویر ثبت شده از سحابی کارینا ممکن است زیباترین عکس ثبت شده باشد. این بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین سحابی بوده و شامل ابری از گاز و غبار است گه در آن ستاره‌‎ها شکل می‌گیرند.

The post نگاهی به تصاویر تمام رنگی تلسکوپ جیمز وب appeared first on لیون تک.

دیدگاه‌ خود را بنویسید